onsdag 29 augusti 2007

Bokfemman v 35: facklitteratur

Skam den som ger sig. När jag kom hem igår kväll gick jag igenom min bokhylla - mentalt, inte fysiskt, eftersom alla mina böcker för tillfället är nerpackade - och insåg att jag faktiskt har läst och gillat en hel del facklitteratur. Det är nog själva ordet jag har problem med. Facklitteratur. Finns det något osexigare ord på svenska? Jag associerar till torra, beskäftiga manualer om datorer, DIY-snickeri, stickning, varpa for God's sake. Snustorr, skittrist sakprosa som varken sjunger, dansar eller svänger. I så fall är det engelska ordet, non-fiction, mycket bättre.

Hur som helst. Här är fem icke-skönlitterära böcker som, inbillar jag mig, säger lite om vem jag är som person och vad jag intresserar mig för. Det är ingen slump att de nästan uteslutande handlar om litteratur och popkultur. "It's not what you're like, it's what you like" (™ Rob i High Fidelity).

1. On Writing: A Memoir of the Craft av Stephen King



Delvis självbiografi, delvis handfast och hjälpsam instruktionsbok om att skriva. Med en stor dos humor och självdistans (ni som läst hans Constant Reader-intron till novellsamlingar och romaner kommer att känna igen er) berättar han om hur han började definiera sig själv som en skrivande människa i barndomen, om sitt adverbförakt (ett förakt vi delar) och ger tips om hur man vässar till en historia rent stilistiskt. Sedan ändrar boken helt plötsligt karaktär. Livet kommer ivägen. Mitt i arbetet med On Writing blev King påkörd av en bilist, enligt King själv som tagen ur en av hans romaner, när han var ute på en av sina dagliga promenader vid sommarstugan i Maine. Han bröt i princip vartenda ben i kroppen och svävade mellan liv och död i flera dagar. Under konvalescenstiden fungerade skrivandet som smärtlindrare och skäl att kliva upp om morgnarna. Kanske är det därifrån den mognad och berättarglädje som hans senaste verk uppvisar kommer ifrån. Jag vet inte. I vilket fall som helst är On Writing obligatorisk läsning för alla skrivande människor och, givetvis, King-fans.

2. Stranger on a Train: Smoking and Daydreaming around America (With Interruptions)



Diski är personlig, underhållande, tänkvärd och underbart brittisk i den här ömsom roliga, ömsom rörande skildringen av en inre och yttre resa längs USA. Det är ironiskt att Jenny Diski på senare år blivit kategoriserad som reseboksförfattare, för någon mer ofrivillig resenär är svår att hitta. Jag associerar till Macon Leary, huvudpersonen i Anne Tylers underbara The Accidental Tourist, en annan reseförfattare vars favoritdel av resan är återkomsten hem. Som alltid är fallet med Diski är det hennes inre resa som är den viktigaste och mest läsvärda. Medan hon är fast i trånga rökkupéer med ett filmiskt välbekant men samtidigt främmande USA utanför tänker hon tillbaka på sin ensamma, bokbeströdda barndom (det finns en underbar beskrivning av när hon som barn åkte Circle Line runt, runt hela dagarna med en tjock roman som enda sällskap) och sin tid på mentalsjukhus. Hon råkar ut för alla möjliga bisarra människor som, i ett uttryck för den där förtroligheten som kan uppstå i resandets vakuum, anförtror sig sina livs historier för henne. Själv vill hon bara röka och vara ifred. Och komma hem, så klart.

3. Lär dig förstå och tala med din katt av Claire Bessand



Jag har två katter och funderar ofta över vad som rör sig i deras huvuden - om det rör sig något. Hur ter sig världen för dem? Varför kan min ena katt bara gosa i femminutersintervaller? Varför vill den andra slicka mig från topp till tå under våra gossessioner (som alltid varar längre än fem minuter)? Finns det något sätt att lära sig tyda deras signaler? Bessands bok tar upp flera av de här frågeställningarna. Ett måste för kattälskare.

4. Att älska som en porrstjärna: En sedelärande berättelse av Jenna Jameson och Neil Strauss



Vansinnigt underhållande självbiografi som kombinerar Neil Strauss' förmåga att berätta en hostoria med Jenna Jamesons smaskiga livshistoria. Man kan tycka vad man vill om hennes karriärsval, men hon är befriande ärlig och rak i sin framställning. Hon är absolut inget offer, snarare en slipad affärskvinna, och till skillnad från andra fd porrstjärnors böcker (jag tänker t ex på Traci Lords och Linda Lovelace) har hon fortfarande ett gott förhållande till porrbranschen och dess bisarra karaktärer. Jag blev överraskad över vilket sympatiskt intryck Jameson gör: hon känns som en tjej jag skulle kunna ta några öl med, och det är just så Att älska som en porrstjärna känns - som en alkoholdränkt långsittning på en halvsjaskig sylta med den coola tjejen från högstadiet alla killar ville ha och alla tjejer tog avstånd från. Vi börjar på eftermiddagen, dagsljus i strimmor kämpar sig innanför smutsiga fönster, långtradares rytande på motorvägen utanför. Kanske dansar ett par blonderade halvnakna tjejer med tomma ögon som för länge sedan gett upp hoppet om att bli den nya Jenna på en scen längst in i lokalen, kanske finns det istället en jukebox som spelar Hank Williams och Creedence Clearwater Revival. Efter två Coronas och en tequilashot inser vi att vi, trots att våra liv fortfarande är som natt och dag, har riktigt trevligt i varandras sällskap. I alla fall så länge som tequilan flödar.

5. Touching From a Distance av Deborah Curtis



Ian Curtis, sångaren i kultförklarade Joy Division och andlig gudfader för tusentals vilsna svartklädda tonåringar runtom i världen (bland annat den här fd vilsna svartklädda tonårsgothen), tog livet av sig till tonerna av Iggy Pops The Idiot en majdag 1980. Det här är hans änkas berättelse om livet med Ian. Oerhört gripande läsning. En film baserad på boken är på g med Anton Corbijn som regissör.

10 kommentarer:

Ullis sa...

Ah najsa tips. Speciellt om snacket med katten och hur man blir en porrstjärna, eh eller inte *s*

Karin sa...

Bravo! Tänkte tipsa om vampyrlitteratur för att mildra frustrationen...

The Girl Least Likely To sa...

Ullis: Läs Jenna Jamesons bok, den är faktiskt riktigt bra. Ingen handbok alls utan snarare ett fängslande livsöde med en massa roliga anekdoter. Ja, och så lite handfasta tips som man kan ta till sig eller välja att ignorera. :)

Karin: Tackar! Jaaa, tipsa om vampyrlitteratur, please! :D

Karin sa...

Varför inte börja med den ungdomsklassade Vampyr av Rebecca Brander och Betrice Lehtilä?

Karin sa...

Varför inte börja med den ungdomsklassade Vampyr av Rebecca Brander och Betrice Lehtilä?

Jenny sa...

Åh! Circle Line! Jag måste uppenbarligen läsa Jenny Diski.

The Girl Least Likely To sa...

Jenny: Ja, det måste du.

Therese sa...

Icke-facboks-relaterad kommentar, eftersom jag inte vet hur du har det med skunkinloggandet nu när du blivit med blogg: Har du ett konto på facebook? Jag vill bli kompis med dig!

The Girl Least Likely To sa...

Men gud, Facebook IGEN! Alla pratar om Facebook och jag känner att jag måste missat något. Är det kul? Jag kan bli Facebook-kompis med dig om det är kul. :)

*Malin* sa...

Kattboken borde jag skaffa! Jag har två lurviga saker, totalt olika o de går banne mig inte alltid att förstå sig på... :-)

Och jag håller med helt - facklitteratur är ett av svenskans fulaste ord. Tänk att ngt så intressant kan låta så dödligt tråkigt.