tisdag 21 augusti 2007

Bokbytarkväll 20/8

Åh, alldeles fantastiskt trevligt på Bokhorornas bokbytarkväll igår! (Jag hade inte räknat med något annat.) Helt lovely att få träffa likasinnade och kunna vara sådär härligt kompromisslöst nördig. Alla - bokhoror, bokbloggare, bokomaner - var jättetrevliga och fastän jag må ha anammat "taking out the trash"-metoden när jag packade min fina, rosa Strand Bookstore-väska (tack, Sara!) hade många tagit med sig riktiga guldkorn. Se lista över vad jag lyckades lägga beslag på nedan. Jag längtar massor till bokkollot, men insåg att det är nästan två månader dit, så jag hoppas på fler bokrelaterade aktiviteter innan dess. Böcker + vin + bokhoror = sant.

Vi höll till i Lisas mysiga kök, och jag kände mig som en hetsig greyhoundhund strax före start när Jessica ropade ut våra slumpvis dragna nummer. No need; jag fick de böcker jag spanat in. I alla fall nästan alla.

En liten lista över de böcker jag bytte till mig, sorterade i den ordning jag valde dem (förstahandsvalet först, alltså):

1. Enduring Love av Ian McEwan.

Efter underbara Chesil Beach (som ni måste läsa! Bröllopsnatt, 60-tal, sexuella hämningar, hotellrum med havsutsikt) gjorde jag en mental anteckning att läsa mer av McEwan, glömde bort men blev påmind när den här lilla kompisen låg och frestade mig på bokbordet.

2. The Up and Comer av Howard Roughan.

Lite av en dark horse. Jag valde den utifrån två kriterier: min förkärlek för spänningsromaner om affärsdealar som går förfärligt snett (tänk Douglas Kennedys The Job och rekommendationen från Bret Easton Ellis. Misstänker att det sista kriteriet vägde tyngst.

3. Jag älskade honom av Anna Gavalda

Är Gavalda bra? Jag har hört många positiva omdömen om henne men aldrig känt mig tillräckligt lockad för att köpa något. Bokbytarkvällar är perfekta för den typen av läsning. I ett annat, mer ambitiöst liv hade jag läst den på franska. Alors...

4. Murder Suicide av Keith Ablow

Samma kriterium som bok nr 2: rekommendation från författare jag gillar, den här gången Dennis Lehane. (Vilket påminner mig: NÄR ska han skriva en ny bok? Ingen McKenzie/Gennaro-deckare, utan en fristående roman i stil med Mystic River och Shutter Island, tack!) Kaka söker maka, typ. Den taktiken fungerar förvånansvärt ofta. Ett exempel: Alice Hoffman hypas av Kate Atkinson, som i sin tur hypas av Stephen King, som i sin tur hypas av Anne Rivers Siddons. Jag gillar alla fyra.

5. Bananflugornas herre av Fredrik "Sigges brorsa" Eklund

Därför att ibland är en självbiografisk berättelse om en gayporrskådis med examen från Handels precis vad man behöver.

6. Hål i huvudet av Jenny Jägerfeld

Svensk chicklitt, fick svalt mottagande. Inget jag hade betalat pengar för, men ibland vill man läsa utan att tänka eller ens känna något särskilt över det man läser. Något att kyla ner sig med när lovebombingen och läsglädjen nästan får mig att självantända.

7. Picknick med brie och Beaujolais av Mary Wesley

Varsågod, mamma. :)

All in all, en strålande afton. Och alla mina (luggslitna, badkarslästa) böcker gick åt, bara en sån sak. Hoppas på repris snart!

UPDATE: Bilddokumentation, där man bland annat kan njuta av flera close-ups på en sammanbiten och småsvettig petite moi (jag hade skitkul, lovar, men gamla poserhabits die hard) finns här.

15 kommentarer:

Sara sa...

Varsågod! :)

The Girl Least Likely To sa...

Den blev en stor succé, ska du veta. :D Det kommer t om bilder på väskan snart!

Caroline sa...

Jaaa visst var det supertrevligt! Jätteroligt att du kom & bytte böcker med oss! Enda problemet är att man aldrig hinner prata med alla, minst två dagars bokkollo per vecka med likasinnade är nog vad en bokhora behöver... (om man skall hinna prata också, vill säga.)

Karin sa...

Ja, visst var det roligt! Och jag håller med om att det är svårt att hinna prata med alla. Hur göra? Bokkollo:a, såklart! Jag får se till att spara pengar och anmäla mig helt enkelt. Annars kommer jag att gräma mig intill döddagar...

The Girl Least Likely To sa...

Bokkollo is the only way to go. :)

Lisa sa...

Så skoj att ses! Synd att jag måst sjappa så tidigt. Ian McEwan var min, ge den ett kärleksfullt hem!

The Girl Least Likely To sa...

Lisa: Jag tror att flera av mina böcker var dina. Ett tecken på god smak, helt klart. :) Jag ska vårda Ian ömt.

Caroline sa...

Oh ja Bokkollo minst en ggn i månaden känns som the only way to go!!

Karin sa...

Ja, det vore underbart med massa bokkollo. Synd att jag är relativt nygift och totalpank efter festligheter och inför resa (till sweet Scotland i november, vart annars?)... Men, det blir som sagt till att spara och suga på dedär snuskiga ramarna eller nåt.

Johanna K sa...

Oh, blev så totalt förälskad i Gavalda förra sommaren, jag är dock osäker på om just den boken du fick hem i går är rätt bok att börja med. Säkraste kortet är väl just Tillsammans är man mindre ensam, även om jag gillar novellsamlingen Jag skulle vilja att någon bla bla bla. Kanske till nästa bokbyte?

The Girl Least Likely To sa...

Johanna K: Jag ska kolla upp Tillsammans är man mindre ensam också. När blir nästa bokbyte? :)

Sara sa...

Oh lovely! Vad stolt jag blir! ;)

Spectatia sa...

Enduring Love är jättebra!

En mycket kort bloggpost hos mig finns här:
http://spectatia.blogspot.com/2007/06/en-bok-ett-citat-enduring-love.html

Caroline sa...

Oh I know, pengar, men let's ignore. Jag skall ha min bröllopsfest helgen före bokkollot och sedan fara på promenad- och matresa till Bologna helgen efter. Bankkotohuvudet i sanden m.a.o. och tips om att bulgur är lika billigt som ramen men godare om öser man soyasås på.

Verkligen en inläggsrelaterad kommentar, det här. Sorry.

Hoppas på ytterligare ett bokbyte innan året är slut, kanske i djupaste november eller så.

Karin sa...

Fortsätter off topic: ja, bulgur är finfint! Och idag lyxar vi med saffran i potatissoppan! Grattis till bröllopsandet - det är verkligen en rolig sak! Soyasåsen överhoppas pga världssamvetet men ersätts innerligt gärna av fetasås.