torsdag 26 juli 2007

Shopaholics of the world, unite and take over

Attention, shopaholics!

Indiska har just nu en "Köp 2, betala för 1"-kampanj som jag utnyttjade å det grövsta nu på lunchrasten. För ynka 367 kr fick jag följande:

- En storblommig solklänning, väldigt 70's
- En svart klälång klänning med stora knappar och skärp i midjan. Väldigt tillknäppt men het sekreterare, perfekt för mitt nya jobb (vad nu det blir)
- En t-shirt med dödskalletryck, för att nära hobbygothen
- Ett silverhalsband, modell större
- Två par solglasögon, modell enorma. (Har man ett ansikte bredare än Nicole Richies kan man få tefatslooken att funka.)

Jag älskar att fynda, särskilt när det sker oväntat. Och okej, om vi ska vara helt ärliga behöver jag inte nya kläder - däremot nya solglasögon, eftersom jag råkat sitta sönder mina gamla. Men visst kan man motivera och rationalisera de mest onödiga köp med "köp 2, betala för 1"? Äldsta säljtricket, och jag faller för det. Varje gång.

Så min impulsiva shoppingrunda blir dagens plus, tillsammans med min kommande resa till Maria Lang-land såklart. Dagens minus? Alla sniglar till turister som tagit över Västerlånggatan. Att jobba i Gamla stan har många fördelar (farligt nära till Science Fiction-bokhandeln och x antal klädbutiker) och ännu fler nackdelar. När jag powerwalkade förbi alla flegmatiska snigelturister med magväska, Stockholmskarta modell gigantisk och fula glasögon och mina klackar lät klippetiklapp tänkte jag precis som Bengt Ohlsson gjorde i en DN på stan-krönika härom månaden: De (läs: de flegmatiska snigelturisterna med magväska, Stockholmskarta modell gigantisk och fula glasögon) ser säkert mig och tänker "åh, en riktig stockholmare på väg till sitt jobb, sehr exotisch". Sedan började jag fundera på om det verkligen var något att bli stolt över.

Inga kommentarer: