fredag 27 juli 2007

R.I.P. Lars Forssell



Bekännelsedags. Med undantag för Den Där Schlagerlåten med Clabbe om bröst som är som svalor som häckar känner jag inte till särskilt mycket av Lars Forssells textproduktion, men oj vad rörd jag blev av Aktuellt-reportaget igår kväll! Särskilt när han pratade om böcker och hela ansiktet liksom mjuknande och lyste upp, som om han pratade om sitt livs kärlek - vilket han givetvis på sätt och vis gjorde. Jag minns inte hans exakta ord, men han talade om böcker som medicin och livselixir, om hur de, åtminstone tillfälligt, gjorde honom ung och fick alla krämpor och åldernojor att försvinna. Jag älskar att höra folk prata om sitt förhållande till böcker (hellre "böcker" än "litteratur") och det här var något av det finaste jag hört på länge. Sov gott, Lars.

Inga kommentarer: