tisdag 24 juli 2007

Ranelid vs Guillou



Jaha, nu är Björn Ranelid och Jan Guillou nere i sandlådan och tjafsar igen. Vem ska man hålla på? I mitt fall blir det ett klockrent pest eller kolera-scenario, för jag råkar ha oerhört svårt för båda herrarna. Klart är i alla fall att Ranelid vinner poäng på underhållningsvärde. Ur dagens Aftonbladet:

"- Min stil är fullkomligt unik i Sverige, säger Björn Ranelid.
– Har du hört talas om guillouska?
– Nej, men ranelidska har du säkert hört talas om. Det är klart att han är avundsjuk."

Ständigt detta avundsjukeargument! Finns det någon diskussion som inte så småningom urartar i avundsjukeargumentet? "Jaha, du tycker att Victoria Beckham är för smal? Du är bara avundsjuk, ditt fetto!" "Jaså, du ogillar sport. Du är bara avundsjuk på de fina sportiga ungdomarna, din gamla soffpotatis!" "Så, du gillar inte den nya regeringen? Du är bara avundsjuk för att du har en kass tjänstemannalön!" Ja, för hela min existens går ut på att hysa avund mot mina medmänniskor. Så måste det ju vara. Gud förbjude att man skulle ha åsikter som grundas på ideologi, tankeverksamhet och - här är en tanke! - personlig smak.

Inga kommentarer: