måndag 30 juli 2007

PS

JAG HITTADE ÖGONEN! Den där svåråtkomliga novellsamlingen av Maria Lang från 1964, ni vet, som jag skrivit om tidigare. Jag har letat efter den i snart 15 år och så helt plötsligt stod den framför mig, i en specialutgåva med kommentarer av Lang och två extra noveller. Hjärtat slog runt 200 slag i timmen när jag bad expediten i Noras diversehandel om en pall för att nå dyrgripen. Som alltid när jag siktat in mig på något blev jag helt nojig över att någon skulle komma och ta den ifrån mig. Som om resten av världen delar min ohälsosamma besatthet av en död och (förutom i Nora) bortglömd deckartant; som om någon skulle komma inrusande i Noras diversehandel mitt under värsta semesterlunken, knuffa mig åt sidan och roffa åt sig sista exet. (I min värld nojas det över sådana här saker hela tiden.) Expediten verkade också vara ett fan; vi diskuterade omslagstecknare och beklagade oss över hur värdelösa den sista tredjedelen av Langs romanproduktion var. Sedan berättade hon att Langs systerson öppnat ett litet Maria Lang-museum i en gammal tågvagn nere vid järnvägsstationen. Jag rusade ner dit. Stängt pga sjukdom. D'OH! Jaja, I'll be back.

Övriga bokfynd under Norabesöket:

- Kung Liljekonvalje av dungen, tryckår 1957
- Rosor, kyssar och döden, tryckår 1953

(Att ersätta mina gamla fula pocketutgåvor med.)

Dessutom, i Noras bokhandel, en liten bloggrelaterad bokchock: Johanna Lindbäcks (aka Johanna L på Bokhora) debutroman En liten chock. Den stod och ropade på mig i skyltfönstret bredvid nya Harry Potter. Jag har läst Johannas blogg i flera år nu och följt arbetet med boken ända från början, så det ska bli skitkul att läsa.

4 kommentarer:

Johanna L på www.bokhora.se sa...

Och det ska bli skitkul att du läser den! Det är lite allt möjligt intressant i den.

The Girl Least Likely To sa...

Johanna: Det ska bli så kul! Jag hade egentligen tänkt köpa den på en gång, hade den på bevakning på Adlibris och allt, men så kom bröllop och semester emellan. Att se den där i skyltfönstret kändes fint - oh, the serendipity liksom. Ska bli kul att leta referenser! :)

caroline sa...

Grattis till Ögonen! Och tack för påminnelsen om Nora, jag vill ju åka dit och titta men hade helt glömt vilken ort det var. "Det är en söt liten stad med ett kort namn som börjar på typ F." Mmhmm, inte undra på min man inte hade ngn aning om vad jag pratade om :)

The Girl Least Likely To sa...

Caroline: Du måste åka dit och titta, det är världens mest idylliska lilla stad! Idel kullerstenar och vatten och kyrktorn, och så är glassen vansinnigt god. Min mamma växte upp i närheten av Nora, därav alla besök. Jag har alltid tänkt att jag ska bli gammal där. Där, eller i Norrlands skogar.