onsdag 18 juli 2007

Nystart

Så. Det är det här som kallas för att Blogga På Riktigt, eh? Kritvit skärm väntar på att fyllas med ord. Jag får flashbacks till uppsatsskrivande i skolan; blyertspennans rispande mot kladdpapper, känslan av att inte behärska sitt eget språk. Lite läskigt är det, men det ska nog gå fint. Måste bara författa det högtidliga Första Riktiga Blogginlägget först, och det ser ni ju själva hur bra det går... NOT. (Att läsas med Boratröst, så klart.)

Varför Blogga På Riktigt då? Flera skäl, egentligen, såväl praktiska som mer egoistiskt betonade.

1. Jag började tröttna på skunkmess modell booty call från finniga kåtbockar (min personliga favorit är den smått legendariska porrnovell som cirkulerat i åratal på Skunk och börjar med "Mmm, ser dig djupt i ögonen" och slutar någonstans bortom Hustler), förfrågningar om användna trosor (ew!), fotfetischism (dito) och huruvida jag föredrar yngre killar (uppenbarligen inte, eftersom jag gifte mig med en borderline-oldie). Visserligen finns pervon överallt, och de tycks riktigt frodas i internetmiljö, men jag inbillar mig att en hyfsat nischad blogg om litteraturfanatism borde eliminera de värsta porrtendenserna. Den enda porr jag kommer att intressera mig för här är bokporr, och då syftar jag INTE på Judith Krantz och Grottbjörnens folk. Eller jo, Judith Krantz kan nog komma med på ett hörn; trogna skunkdagboksläsare kanske minns att jag har en faiblesse för de softade 80-talsomslagen och inblickarna i modevärlden. Det är när ord som "bultande lem" och "sköte" börjar dyka upp som jag inte vill vara med längre. I'd rather have a cup of tea, för att citera Morrissey. Sköte förresten, är inte det ett av de fulaste omskrivningarna för det kvinnliga könsorganet? Jag är ledsen Christine Falkenland, jag vet att du är en flitig anhängare av den lilla eufemismen (se Trasdockan) men nej, jag får bara hemska Björn Ranelid-vibbar; en svettig kulturman med stånd. EW igen.

2. Jag är, sedan fyra dagar tillbaka, en gift kvinna och en ny blogg känns symptomatiskt för mitt nya liv. Dessutom är jag - let's face it - för gammal för att hänga på ett ungdomscommunity. Jag borde ha tagit hinten när jag blev kallad för milf:ig.

3. Nu kommer vi till egoanledningen. Jag vill veta vilka som läser mig och vad ni tycker, kunna läsa och svara på kommentarer och försöka få ett någorlunda bra grepp om min målgrupp. Häcklare längst bak i lokalen: "Oooh, min MÅLGRUPP! Kliv ner från shirehästen, bruden." Och jo, jag är väl medveten om att jag i bloggsammanhang snarare borde stiga upp på en ponny - inte en shetlandsponny, det vore väl lite väl blygsamt, men kanske en New Forest-ponny? Min första kärlek var en New Forest-ponny, så det vore passande.

Så, här sitter jag på min New Forest-ponny lagom högt upp - max 147 centimer ovanför marken - och kan inte låta bli att oroa mig över ifall det här första blogginlägget någonsin kommer att ta slut. Jag är ju, som vissa av er kanske redan vet, en stor vän av lååånga romaner och har, genom decennier av litterär snobbism och åtskilliga littvet-poäng, behållit min kärlek till kungen av litterär elefantiasis, Stephen King, intakt. Takes one to know one.

Var ska jag egentligen börja? Hur mycket ska jag förutsätta att gamla läsare av min skunkdagbok lagt på minnet, och hur mycket hänsyn ska jag ta till eventuella nya läsare? Jag tror i alla fall att vi skippar David Copperfield-versionen. Om min semester fortsätter att regna bort - och just nu hoppas jag på lågtryck, för det här är ju skitkul! - blir det nog en liten presentation.

SAKER JAG KOMMER ATT SKRIVA OM

Böcker, bokhorerier, strövtåg i bokhandlar, bibliotek, antikvariat, you name it. Mycket litteratur blir det, oavsett om det handlar om mina senaste bokinköp, de snyggaste författarfotona eller den litterära världens mest pajiga sexscener. 90-talserier. Film. Musik. Känslan av att befinna sig mellan subkulturer, med ena (stödstrumpeklädda, mentalt hennafärgade) jaget i kulturtantslandet med Miss Marple, te, promenader och kattfanatism och det andra (Cheap Monday-klädda, svartfärgade) kvar i indielandet. Skräck i alla dess former. Katter. Bisarra vardagsincidenter. Twin Peaks. Tomrummet efter Gilmore Girls. Leggings - vän eller fiende? Bridget Jones-esque pseudofetma. Förort vs innerstad. Saker jag läst och retar mig på/håller med om/kreverar över. Popkultur i allmänhet. Särskilt mycket "hej dagboken"-inlägg lär det nog inte bli eftersom jag gärna vill behålla något för mig själv och ändå strikt taget lever i fiktionernas värld.

Nu ropar min make att middagen är färdig (jag vet, "hej dagboken"-varning) och det här är väl en variant så god som någon att avsluta Det Första Riktiga Blogginlägget på? Vi hörs, kompisar. Ni som är nya kanske vill lära känna mig? Det gör man bäst genom att läsa min gamla skunkdagbok, där det finns inlägg från 2003 och framåt:
http://skunk.spray.se/diary_other.jsp?id=1130945&namn=The+Girl+Least+Likely+To

6 kommentarer:

Jenny sa...

Åh, som jag har längtat efter att kunna säga hej! (Visst, jag kunde kanske ha mejlat, men jag har svårt för att mejla folk jag inte känner - känns lite påfluget om man inte har något viktigt att säga.)

Hej, alltså. Inte vet jag om jag är representativ för målgruppen, men några saker jag gillar särskilt att läsa om hos dig är Maria Lang, höst, kläderna-gör-kvinnan och förstås böcker i största allmänhet. Själv bloggar jag synnerligen sporadiskt men tror ständigt att jag snart ska sätta igång på allvar.

Johanna L / www.bokhora.se sa...

Nu kan man KOMMENTERA. På tiden!!! Skriv på!

The Girl Least Likely To sa...

Åh, feedback! Nice! Jag skriver på, lovar.

Jenny: Gud, ett Maria Lang-fan! Vad trevligt. :) Vilka av hennes böcker gillar du bäst?

Jenny sa...

Hm, svårt att säga. Har läst från början och bara hunnit till Kung Liljekonvalje. Jag saknar Puck just nu. "Farligt att förtära" är nog favoriten hittills.

Caroline sa...

i LOVE the new blog!

var nära beställa mer falkenland efter att ha läst detta inlägg men hejdade mig. måste vänta tills trasdockan kommer i pocket.

Karin sa...

Å så trevligt med en bokblogg för en bibliofil tillika -tekarie. Hit kommer jag nog att återvända både en och annan gång.