måndag 30 juli 2007

Liten disclaimer

Om jag de kommande 10 dagarna ger sken av att vara lättirriterad och/eller dum i huvudet så finns det en orsak. Två, egentligen; den ena en konsekvens av den andra. Orsak nummer ett: Jag är en självplågare av rang med alldeles för lite liv. Vilket leder oss till orsak nummer två, den egentliga orsaken till kommande irritation och hjärndödhet: jag och The Boy Least Likely To har bestämt oss för att detoxa. De kommande tio dagarna blir det nada, zero, zip vad gäller alkohol, kaffe, socker, vitt mjöl, kött och mjölkprodukter. Det var reportaget i Femina som gjorde oss nyfikna, men jag har länge velat prova. Tydligen ska de första dagarna vara helvetiska - hur helvetiska beror lite på hur mycket gifter man proppar i sig i sitt vanliga, giftiga liv - men efter en fyra, fem dagar ska allt vända och man formligen flyger fram, helt lycklig och fri från gifter och skit.

För att inte måndagen skulle bli alltför helvetisk smygstartade jag igår genom att utesluta kaffe, hörnstenen i min normala diet. Det var inte kul. Jag tillbringade större delen av dagen halvsovande på en soffa, helt utan energi med en lätt men konstant huvudvärk. Det hjälpte knappast att jag låg på ovannämnda soffa och läste om Christer Wijks Lorelai Gilmore-aktiga kaffekonsumtion... eller jo, det gjorde det nog lite. Faktiskt. Därför ska jag återuppta min "frukost framför Twin Peaks"-vana från och med imorgon. Varje gång Agent Cooper dricker en kopp "deep, black joe" ska jag sucka hänfört och känna värmen mot gommen, den djupa, aromatiska doften i näsborrarna. Coopers njutning blir min njutning, varje kaffekanna som Shelly eller Norma balanserar på Double R Diner tillhör mig. Kaffeporr!

Resten av vår detox-regim är jag inte ett dugg orolig över. Vi äter semi-vegetariskt och, inbillar jag mig, relativt hälsosamt 90% av tiden. Det är kaffet, min följeslagare sedan 15-årsåldern, som kommer att bli sjukt jobbigt. Just nu hinkar jag vitt te (jag får välja mellan vitt, grönt, rött och örtte - inget påminner det minsta om kaffe) och tänker glada tankar. Småsvettas gör jag också, om jag ska vara helt ärlig. Detoxsvett ska tydligen inte vara att leka med. Bring it on säger jag! Om tio dagar ska min nya, perfekt fungerande mage, min persikohy och jag köpa oss en DVD-box. Antingen säsong fyra av Gilmore Girls eller säsong ett av Supernatural. Det är så jag fungerar: en nästan otäck drivenhet som bottnar i mutor, mutor och fler mutor. Underkategorier: böcker, DVD-boxar och klänningar.

Det ska bli riktigt spännande, det här. Någon som provat? Det är alltså inte fråga om någon hardcorefasta. Man FÅR äta massor, bara inget konstgjort eller beroendeframkallande. Gud, tänk om jag blir värsta hälsofreaket - den där tjejen man hatar på festerna som vägrar gräva ner handen i chipsskålen därför att chips är "ofrääääscht". Not bloody likely, men ändå.

Puss / Anna Skipper

2 kommentarer:

caroline sa...

Oh, intressant! Hoppas på fler näringsrelaterade inlägg dårå. Nästan så jag vill testa... Detoxar från cigg, går mkt över förväntan. Men kaffe...? Tror jag lätt skulle kunna detoxa allt (tom vin!) utom just kaffe...

The Girl Least Likely To sa...

Ja gud, KAFFET! Allt annat kan jag klara mig utan. Visst, det är klart att det är gott med vin och godis, och att det är lite småtrist att äta strikt veganmat utan sås (I'm a sucker for sås), men 10 dagar är inte lång tid. Men alltså, KAFFET, jag dör! Känner mig som något ut en George Romero-film just nu.