torsdag 19 juli 2007

Kort om kattbeteende

Finns det några kattägare som råkar läsa den här bloggen? Jag har ett litet problem med min ena femåriga katthemskatt, söt-Stella. Eller: egentligen är det väl inget jätteproblem, för hon är übergosig och följer mig överallt. Bekräftelse, bekräftelse, underbart! Men. Den senaste tiden har hon börjat kombinera gosandet med att tvätta mig. Överallt. Hon drar sin sträva, Sheba-doftande tunga längs mina nyinköpta kläder, på mina armar, till och med i håret och ansiktet. Vad är dealen med det? Försöker hon märka mig så att ingen annan ska vilja gosa med mig? Är det någon typ av äganderättsgrej? Har hon en skruv lös? Jag har försökt få henne att sluta, men då verkar hon tro att jag vill att hon ska sluta sitta i knäet och gosa, vilket ju inte alls är fallet. Men jag skulle klara mig alldeles utmärkt utan att bli sönderslickad varje dag.

Någon?

8 kommentarer:

J sa...

Ja, hej, kattälskare här. Katten slickar dig för att du är en del av flocken - alltså hon doftmarkerar dig. Men det är också för att "smaka av" din doft, kolla läget alltså. En katt som gett sin doft till människan känner sig tryggare med den människan. Helt naturligt med andra ord. Fast hennes beteende verkar ju nästan lite överdrivet. Har det kommit in en ny doft, har ni flyttat eller nåt? Isf kan det bero på det och vara övergående.

J sa...

Äh, glömde: vad kul att du skaffat blogg med kommentarsfuntion. Så ofta har jag velat säga nåt när jag läst din skunksida. Oftast inte om katter!

The Girl Least Likely To sa...

j: tack! Jag misstänkte att det var något sådant. Vi har inte flyttat eller fört in något nytt och främande i hemmet, men däremot är vi på g att flytta och har flackat och farit runt med katterna rätt mycket. Det kanske beror på det? Hon är absolut inte otrygg, i alla fall verkar det inte så, men det här ihärdiga slickandet börjar bli lite jobbigt. Är rädd för att hela jag luktar kattmun liksom. :)

J sa...

"flackat och farit runt med katterna", där har du det. Kanske vill hon bara berätta att du fortfarande är i the in crowd. Katter gillar inte ens när man möblerar om hemma, men nä, otrygg tror jag inte du behöver oroa dig för att hon är, om hon inte gör någe annat crazy. Hon bara maskerar nya dofter.

camilla sa...

använder du Doves Summer Glow?
min charlie gillar den! fniss

Caroline sa...

mmm, min katt var olika aktiv i markerandet beroende på vilken kräm jag använt. ngn av body shops nötigare kroppssmör var länge en favorit ;)

Anastasia sa...

Vad kul att du skaffat blogg! Ville bara säga att jag är i Sthlm nu, efter mycket om och men - har varit strandsatt i London hela helgen efter ovädret i fredags och British Airways helt 'bafflande' inkompetens. Ringer när jag har hittat min mobil. Tsdag?

The Girl Least Likely To sa...

Anastasia: Hey baby! Kul att du är i stan. :D Jag jobbar hela veckan, så vi kan väl ses vid halv fem-fem och dricka vin? Någon uteservering kanske - eller vill du picknicka? Har lite dålig koll på vilka parker man får dricka i iofs...