fredag 27 juli 2007

Helgpackning?

Sitter här - med en kopp örtte istället för den sedvanliga baljan med Agent Cooper-starkt svart kaffe, eftersom jag ska försöka detoxa mig själv ett tag - och funderar på lämplig helgpackning. Givetvis pratar jag inte om kläder, utan om böcker. The Dead Hour befinner sig i slutspurten och The Last Breath har inte hunnit komma än, så något Denise Mina-maraton blir det tyvärr inte. Harry Potter och jag är fortfarande proppmätta på varandra. Det GÅR bara inte, jag vet inte vad det är för fel på mig. Var det bara masshysteri och missriktad anglofili som fick mig att sluka de tidigare delarna, eller är det avsaknaden av skolskildringen som spökar? (Ett slags förstadium till akademisk porr.) I dunno. Så Harry Potter går också bort. Återstår mina Myrorna-fynd som jag bloggade om förra veckan. Empire Falls kanske? Jag är sugen på något stort och välskrivet men samtidigt hyfsat lättuggat; något som gör sig i solstolen jag tänker sitta i under helgen, ty det kommer att vara fint väder, hör du det, väderguden! Å andra sidan är Empire Falls lika med New England-skildring, och sådana gör sig bäst klara höstdagar när luften är klar och hög och lövverken påminner om de Richard beundrar i de begynnande kapitlen av The Secret History - minns ni, de rödkindade flickorna som spelar fotboll, doften av äpplen i luften och sol i höstlöven, så fint! Återstår Nora, Nora, The Loop eller Twilight. Äh, jag packar alltihop för säkerhets skull. Och så lite Maria Lang, såklart.

Jag önskar att jag kunde vara lika förutseende för alla eventualiteter när jag packar kläder.

2 kommentarer:

caroline sa...

Det spöregnar och man ser knappt himlen för all växtlighet, jag varvar Diski med Bolaño men längtar efter Berlin-slutstriden som dessvärre befinner sig i en annan byggnad. Får bli när regnet avtagit. (Igår låg jag faktiskt i en solstol placerad i skuggan pga värmen!)

The Girl Least Likely To sa...

Åh, Diski vs Bolaño låter jättefint! Det spöregnar här också, och jag har åtminstone delvis försonats med tanken på att sitta uppkrupen i soffan med en pläd och brasa och läsa. Mysigt det med.