torsdag 19 juli 2007

Den minst sannolika flickan goes Oprah

Jag springer längs smärtsamt välbekanta gator. Gator jag vuxit upp på, gator jag snart ska kunna kalla mina igen. Jag springer au naturel, utan iPod idag eftersom jag vill vara ett med gräsklipparna, fågelkvittret, motorbåtarnas smattrande - alla de där ljuden som är intimt förknippade med min barndom; ljud som jag tidigare avvisat som svenniga och inskränkta. Jag springer, och väntar på att lungorna ska börja svida och mjölksyran pumpa i benen. Inget händer. Jag springer lite till. Och lite till. Fortfarande ingenting. Benen springer som av sig själva, utan någon som helst inblandning av mig. Jag orkar. Helt plötsligt handlar den här joggingrundan inte längre om att hålla borta fantomfettet och provrumsångesten, utan om något mycket djupare och mer äkta; något som har med friskhet och kroppens förmåga att göra. Det är en monumental insikt för mig, lite light bulb moment nästan.

Jag springer vidare, doften av grillolja och sötvatten. Jag springer runt hela Långsjön, och mjölksyran och lungsvidet är fortfarande frånvarande. Inga filter mot omvärlden, jag är ett med fåglarna & motorbåtssmattret & gräsklipparna & grilloljan. Någonstans hoppas jag att mitt sjuttonårsjag, hon som marinerat själen kolsvart med Joy Division och Sylvia Plath, ser mig och tänker "det här är mitt liv, och det suger inte".

Å andra sidan: hur mycket lycka och grillolja kan en gammal pseudogoth tåla utan att det blir Tomas Ledin-text av det hela? Jag som alltid hävdat att mörker är nyckeln till kreativitet, hur ska det här gå nu när jag kan springa runt Långsjön utan avbrott och jag inte kan låta bli att smeka vänster ringfinger och le fånigt?

5 kommentarer:

Sofie sa...

Helena!

Jag tillhör din målgrupp :)
Som bokälskare hittade jag din skunkdagbok för länge sen via bokhyllan.com (där vi också utbytt några gästboksinlägg för lika länge sen)och har mer eller mindre regelbundet läst den sedan dess. Ofta skriver du sådant jag hade kunnat skriva själv - flera gånger finner jag mig sittandes framför datorn med ett fånigt igenkännande leende på läpparna! Det är fantastiskt trevligt att läsa dina recensioner och andra iakttagelser :) Jag älskar böcker, är kattokig (och stolt ägare till världens finaste Max), saknar Gilmore girls....och jaa. Förra sommaren fick du mig att köpa en Dove summerglow, som jag älskat sedan dess :)
Fortsätt skriva, för jag kommer fortsätta läsa!! Och jag ser mycket fram emot fotodokumentation från bröllopet!
/Sofie

The Girl Least Likely To sa...

Sofie, åh tack, vad glad jag blir! Vad heter/hette du på Bokhyllan?

Bröllopsfotodokumentation kommer mycket, mycket snart. :)

Katarina sa...

Hej Helena!

Vi känner inte varandra, men jag har varit en trogen läsare av din skunkdagbok ett bra tag. Hittade den via bokhyllan.com och din användare där. :)

Jag måste säga det att mer än en bok har införskaffats tack vare dina rekommendationer, så tack! Bl.a Douglas Kennedy var totalt okänd för mig innan, men efter ditt vurmande för hans författarskap så har samtliga romaner - både på svenska och engelska - av honom lästs med stort nöje.

Det ska bli kul att fortsätta följa ditt skrivande här! :)

Katarina

Hannah sa...

Hej Helena!

Jag med har läst din skunkdagbok regelbundet ett tag nu. Jag är från Belgien och försöker lära mig lite Svenska, till exempel genom att läsa skunkdagböcker (det är ett roligt sätt att lära!). Din skunkdagbok var nog min favorit, för du skriver bra saker om just de sakerna som jag tycker är intressanta . När jag inte vet vad jag ska läsa för roman till exempel, vet jag också vart jag ska titta för ett hett tips! Fast det känndes ändå lite konstigt att läsa din dagbok (vi känner ju inte varandra! vad är jag, en voyeur eller?) alltså jag är glad att du har skaffat ett blogg nu så att jag åtminstonde kan säga hej. Hej alltså!

/Hannah

Caroline sa...

åh gud så vackert, den där slutklämmen fick mig nästan att börja grina; jag sitter o putsar på min och bara oh:ar & ah:ar mig dagarna i sträck.

önskar fö jag kunde springa utan att vilja ta livet av mig.