torsdag 19 juli 2007

Bokstopp schmokstopp

Oops, jag bröt visst bokköpsstoppet. Igen. Motiveringen den här gången? Hur ofta får man tag på fyra engelska pocketböcker för 70 spänn? Jag älskar Myrorna, och den här gången var deras engelska avdelning ovanligt respektingivande. Ja, se själva:



2002 års Pulitzer Prize-vinnare, en småstadsskildring som utspelar sig i Maine, har jag velat länge redan innan den blev en Emmy-belönad miniserie med Paul Newman i en av huvudrollerna. Orden "småstadsskildring" och "Maine" är ljuv musik i mina öron; jag börjar nästan dregla och skälla, som om det vore frågan om någon litterär Pavlovs hundar-effekt. Jag ser verkligen fram emot att läsa Empire Falls.



En metafysisk detektivhistoria från 1986 års mottagare av Nobels fredspris, kan det vara något? Låter helt klart läsvärt, och jag älskar att chansa när jag secondhand-shoppar böcker. Wiesels Night, en fruktansvärt viktig bok om förintelsen, blev på nytt uppmärksammad då Oprah valde ut den till sin bokklubb - den litterära motsvarigheten till att bli upphånglad av Brad Pitt, typ. (Eller, om man är funtad som jag, John Cusack.)



Sommaren 2006 blev en riktig Anne Rivers Siddons-sommar för mig, mycket tack vare hennes egentligen rätt okarakteristiska The House Next Door. Jag säger okarakteristisk därför att The House.. är en klassisk spökhistoria i spökhustraditionen, medan Rivers Siddons i vanliga fall är mer intresserad av mänskliga relationer än det övernaturliga. Språkbehandlingen och de lyhörda skildringarna av South Carolinas Low Country återkommer dock ständigt. Om du gillar Anita Shreve och Kristin Hannah tycker jag att du ska kolla upp Anne Rivers Siddons pronto. Välskriven kvinnolitteratur (aka klimakterielitt) blir inte mycket bättre än så här.



Jag har inte läst något av Nicholas Evans sedan Mannen som kunde tala med hästar, men jag har hört mycket bra om hans senaste, The Divide, och i väntan på att ramla över den på något antikvariat tänkte jag se om The Loop håller måttet. Jag är nästan pinsamt svag för storslagna naturskildringar, särskilt om berg är inblandade och ännu mer om bergen heter Klippiga bergen. Personligen skyller jag på Kitty och vildmarksmysteriet. Anyway, The Loop utspelar sig liksom den där lilla blygsamma succén om hästar i Montana, och eftersom jag i nio fall av tio väljer atmosfär före intrig borde det här bli trivsam läsning.

Synd att min semester slutar på söndag.

2 kommentarer:

Caroline sa...

tur att min semester börjar om 3,5 hrs :)

The Girl Least Likely To sa...

Meh, tyst! ;)