måndag 30 juli 2007

Bokkollo 20/10



Nu har jag också anmält mig till Bokhorornas bokkollo och det ska bli så himla mysigt, bara en massa bokhoror och stillsamt läsande och diskussioner kring litteratur i pittoresk skärgårdsmiljö. Just kollektivt läsande - tillsammans men ändå enskilt - är något av det trevligaste man kan ägna sig åt. Tyvärr gör man inte ofta det, i alla fall inte i vuxen ålder. Jag minns hur jag och min mellanstadiebästis låg och sträckläste Kitty-böcker på våra flickrum. Kompakt tystnad timme efter timme med undantag för ljudet av sidor som vändes och mariekextuggande. Så underbart! Jag hoppas att bokkollot blir en vuxenversion av det, med vin istället för saft och mariekex och något lite mer substantiellt än Kitty-böcker. (Oroa dig inte, Caroline Keene, I still love you - alla femhundratio versioner av dig.) Frågan är bara vad? När man ges tid att läsa, läsa, läsa borde det vara något saftigt och rejält, en Stor Läsupplevelse. Men vad? Måste börja grunna.

6 kommentarer:

caroline sa...

Åh ja.... undrar om det skall bli helgen då jag plöjer Krig & Fred...?

The Girl Least Likely To sa...

... eller helgen då jag plöjer Moby Dick? Nja, jag lutar nog åt något bra och uppslukande som ändå funkar i kombination med vin och sporadiskt småprat. För inte kommer vi vara tysta hela helgen, det är ju inget silent retreat. Jag kommer nog iaf ha svårt att bara läsa när man för en gångs skull har chansen att prata litteratur med folk som FATTAR.

Johanna L sa...

Jag kommer sitta som en sur bibliotekarie och "SSSCH!!!" så fort nån öppnar käften.
Nej. Det kommer jag inte.
Typ Jodi Picoult vore bra läsning. Intressant men "lämnings-vänligt".

The Girl Least Likely To sa...

Johanna L: Hihi, det hade faktiskt varit lite kul. Jamen, Jodi Picoult kan nog vara något! Jag har läst en fyra, fem böcker av henne nu och är nyfiken på hennes nya, som borde komma i pocket snart. Har du läst? Tror den heter Fifteen Seconds eller något liknande. Annars tänker jag någon annan kvinnlig östkustsförfattare, Anita Shreve eller Alice Hoffman kanske. Det bästa vore om Curtis Sittenfeld skulle hinna släppa nytt, men den önsketanken vågar jag knappt yttra. Tänk om jag jinxar det! (Visst älskar du också Sittenfeld?)

Johanna L sa...

Om jag älskar Sittenfeld, ja!! Har tyvärr inte hört ett pip om ny bok, så chanserna verkar små för det till oktober...
Har inte heller läst de två senaste Picoult, så dom är def tips. Fifteen seconds och Tenth circle, tror jag titlarna är.
En annan dröm, ännu mer försvinnande liten, vore ny Melissa Bank. Oh joy. Eller ny Nicole Krauss. Oh joy 2.
Ja, gud, tänk om dom visste vilket svårt val och vilket behov av BÖCKER vi har till oktober. Rappa på och skriv nu, liksom.

The Girl Least Likely To sa...

Tenth Circle har jag läst och skunkdagbokat om förra sommaren. Jag gillade den! Lite mörkare än normal-Picoult, och jag minns att jag reagerade som en äkta moralkärring när hon började skriva om regnbågspartyn (fråga dina elever... eller inte) och high school-fester. Fifteen Seconds verkar också bra, men den storpocketutgåva som finns på Akademibokhandeln just nu är så ful och otymplig. Antingen inbundet eller (helst) pocket, tack!